söndag 25 augusti 2013

Text

Har längtat hela förmiddagen efter att få skriva. Jag tycker att ord och text är så himla inspirerande. Jag får gåshud när jag hittar en artikel,sångtext/hör en låt,dikt eller för all del bok som verkligen talar till mig. Att någon annan har skrivit något som jag kan relatera till. Rent av känna att visste jag inte bättre så skulle jag kunna tro att detta var skrivet för mig. Det är så häftigt.  Jag älskar dikter och kan spendera några timmar då och då med att förlora mig lite i dem. Det finns så mycket att hitta där t.ex min egen tolkning och tanken på hur den som skrev kanske kände. Det är stort tycker jag. Jag tror att själva dikten kan säga ganska mycket om den som verkligen tycker om den. Därför är bland det bästa jag vet när andra delar med sig av sina favoriter. Det känns som att jag lär känna andra lite djupare då. Själv så känner jag i allafall att det är ett fint sätt att släppa in andra människor lite mer på. Därför ska jag dela med mig av en av de tre dikter jag tycker allra mest om.
Kram på er och ha en underbar söndag!


To a Stranger  

by Walt  Whitman


Passing stranger! you do not know 
How longingly I look upon you,
You must be he I was seeking, 
Or she I was seeking 
(It comes to me as a dream)

I have somewhere surely 
Lived a life of joy with you,
All is recall'd as we flit by each other,
Fluid, affectionate, chaste, matured,

You grew up with me, 
Were a boy with me or a girl with me,
I ate with you and slept with you, your body has become 
not yours only nor left my body mine only,

You give me the pleasure of your eyes,
face, flesh as we pass,
You take of my beard, breast, hands,
in return,

I am not to speak to you, I am to think of you 
when I sit alone or wake at night, alone 
I am to wait, I do not doubt I am to meet you again 
I am to see to it that I do not lose you.