onsdag 17 juli 2013

Sommar och sol

Det var så mycket som skulle göras idag, men som jag inte har gjort... fy på mig! :-D Glad ändå!
Håller på att ladda upp inför pride och en massa volontärarbete. Ska bli så himla kul eftersom jag inte gjort många knop nu under sommaren. Arbetsförmedlingen kunde inte ens erbjuda mig en kurs. Alltså denna tristessen gör mig en gnutta galen. Så nu ska det bli så himla härligt att få uppleva pride ett år till OCH göra lite nytta. Både för mig själv och alla festivalbesökare. Det fina med pride (enligt mig) är att det inte är en kampingfestival. De är också bra, missförstå mig inte nu. Men eftersom upplägget är just stolthet och en massa olika saker ingår så förstår jag varför det är så. Köper man ett festivalpass (eller dagspass också för den delen) Så får man tillgång till både pride park och pride house. I parken finns det utställningar, prova på grejer, informationstält, mat, öl och en stor scen. De som gillar melodifestivalen och schlager skulle nog gilla pride också. Men det finns såklart annan musik också. Massa spännande människor. Enligt mig en helt magisk plats. Sen är det pride house som varje år (så länge jag kan minnas iaf) håller till i kulturhuset. Där hålls en massa utställningar, seminarier och workshops så man blir helt snurrig. Det är toppen. För de som törstar efter kultur som jag gör skulle nog uppskatta det också. Alla klubbar, barer, evenamang som hålls runt om i Stockholm under prideveckan är för många för att ens orka räkna upp. Men det finns en hel del för de flesta om man är nyfiken på kulturen, sociala sammanhang och gillar glädje och öppenhet. Min första pride var helt magisk och det har det fortsatt att vara varje år. En helt ny värld..fast precis samma som den alltid har varit. Den kombon är fantastisk att få känna. År efter år. Höjdpunkten för mig varje år har varit paraden som går genom Stockholm. Det jag har uppfattat när jag pratat med folk som aldrig har sett den är att de inte förstår hur stor den faktiskt är och hur mycket människor den drar. Många har också trott att man måste anmäla sig för att få vara med, eller att man måste tillhöra hbtq-communityt för att få vara med. Vilket inte stämmer alls. Ingen måste anmäla sig och det spelar ingen roll vilken läggning/icke läggning man anser sig ha. Den är till för alla och den är underbar att se på men helt fantastisk att få vara med om. Så all in all, jag rekommenderar verkligen alla att uppleva åtminstone ett pride. Det är en glädje som växer sig så stor attdet tillslut känns som om man ska spricka. Ungefär som att vara förälskad i någon..


Kram på er!!